'Fysieke winkels aan de slag met online tools'

Fysieke winkels moeten met hun dienstverlening beter inspelen op online ontwikkelingen, door middel van apps, local search en QR-codes. Dat zei Matt Eichner, general manager Global Enterprise Search bij Google tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Volgens Eichner hebben e-tailers nauwelijk last van de economische crisis. “We spreken over tweehonderd miljard omzet en achttien procent groei. Europa doet het bijna net zo goed als de VS.” Deze online groei kost traditionele verkoopkanalen echter wel de kop. Zeventig procent van de koopbeslissingen zouden worden gebaseerd op online oriëntatie.

“Een interessante trend is dat mensen steeds vaker hun mobiel gebruiken in de winkel om zich te oriënteren”, aldus de general manager. “De bordjes bij de producten bieden immers maar weinig informatie.” Retailers kunnen hier eenvoudig mee aan de slag door bijvoorbeeld QR-codes op elk bordje af te drukken, die naar een mobiele website of app verwijst.“ Aan de hand van gps-gegevens zou zo’n app dan ook behoren te weten in welke vestiging je staat en of het product in huis is of niet.” Een app zou ook meer modellen kunnen laten zien.

Eichner: “Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten vaak meteen naar de zoekknop gaan en categorieën helemaal niet interessant vinden. Je kunt dus beter een indeling maken op basis van specifieke behoeften van klanten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!