China veelbelovend voor moderetailers

Westerse moderetailers zien China als een gouden exportmarkt. Door de gestegen loonkosten en de koersstijging van de yuan is produceren in het land niet meer zo goedkoop. Door de groeiende interesse van de Chinese consument is een aanwezigheid in het land zeer aantrekkelijk voor buitenlandse retailers.

Op de HKTDC Hongkong Fashion Week stonden Chinese consumenten in de rij voor kleding van Hermès, Chanel en Louis Vuitton. Ook in de lagere segmenten groeide het aantal kledingketens in China. Zo openden Gap en Forever 21 hun deuren onlangs in Hongkong. “Nu de economische crisis de wereld in zijn greep houdt, wordt China gezien als redder in nood”, aldus Vincent Fang, directeur HKTDC Hongkong Fashion Week.

Consultancybureau A.T. Kearney bestempelde China onlangs tot meest aantrekkelijke expansiemarkt voor retailers, gevolgd door de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en Rusland. Volgens de Boston Consulting Group zal de omzet van de modemarkt de komende tien jaar verdubbelen naar meer dan 204 miljard dollar.

Niet alleen de consumptiedrift, maar ook de investeringsbereidheid is een interessant aspect van de Chinese markt. Het Italiaanse schoenenmerk Alberto Moretti zocht in Hongkong naar retailklanten. De gelijknamige eigenaar schreef daar amper losse orders, maar trof wel veel partijen aan die winkels wilden openen voor zijn werk. “Dit komt omdat Chinezen bij voorkeur zaken doen met Chinezen. De eerste Moretti-winkel in Hongkong opent in juli zijn deuren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!