Retailomzet stijgt door hogere prijzen

De Nederlandse detailhandel heeft in december 1 procent meer omzet gerealiseerd dan dezelfde maand een jaar eerder. De omzetgroei komt voor rekening van hogere prijzen (plus 2,5 procent), het volume kromp met 1,5 procent. Zowel food- als non foodwinkels realiseerden meer omzet, blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

De voedings- en genotmiddelenwinkels behaalden een geringe omzetstijging. Evenals in oktober en november stegen de prijzen en kromp het volume. De supermarkten boekten in december een kleine omzetstijging, maar het volume was kleiner dan een jaar eerder. De speciaalzaken verloren opnieuw omzet.

Winkels in non foodartikelen behaalden bijna 1 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Vooral winkels in bovenkleding en in huishoudelijke artikelen zetten meer om. Na vijf maanden met omzetdalingen groeide de omzet van de doe-het-zelfwinkels weer. De omzet van de textielsupermarkten en winkels in consumentenelektronica nam juist sterk af.

Postorderbedrijven en internetwinkels boekten in december nauwelijks meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij de tankstations kwam zowel de omzet- als de prijsstijging uit op ruim 5 procent.
Gemiddeld kwam de omzetgroei in 2011 uit op 1 procent. In alle kwartalen was er sprake van hogere prijzen en een kleiner volume. Daarbij nam in de eerste helft van het jaar de omzet licht toe, terwijl in de laatste twee kwartalen de groei nog maar zeer beperkt was.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!