Het consumentenvertrouwen is in september ligt gedaald

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in september dit jaar met 3 punten gedaald ten opzichte van augustus. Het vertrouwen schommelt sinds juli rond een waarde van -20. Dit is het hoogste niveau sinds het voorjaar van 2002. Medio 2003 bevond het consumentenvertrouwen zich nog op het laagste punt sinds het begin van de jaren tachtig. Sindsdien zijn de consumenten positiever geworden. Ondanks de stijgende trend bevindt het consumentenvertrouwen zich nog steeds op een historisch laag niveau. Het teruggelopen vertrouwen in september hangt samen met een kleine daling van de koopbereidheid. Deze is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in september uitgekomen op -20. Dit is 3 punten lager dan in augustus. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn negatiever geworden over hun financiële situatie. Vooral de verwachtingen voor de komende twaalf maanden zijn verslechterd. Consumenten blijven in september weliswaar overwegend negatief over het doen van grote aankopen, maar ze zijn hierover de laatste maanden wel iets minder somber geworden. In september vond 41 procent van de consumenten de tijd ongunstig voor grote uitgaven, terwijl 14 procent het moment gunstig achtte. In mei vond nog 47 procent de tijd ongunstig en 11 procent de tijd gunstig Over het economisch klimaat zijn consumenten, na een correctie voor seizoeninvloeden, in september per saldo ongeveer even negatief als een maand eerder. Aan de ene kant zijn consumenten iets positiever geworden over de economie in de afgelopen twaalf maanden. Aan de andere kant zijn de verwachtingen voor de komende twaalf maanden juist iets pessimistischer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!