Lego voor meisjes 'seksistisch'

De nieuwe productlijn ‘Lego Friends’, waarmee speelgoedfabrikant Lego meisjes aan zijn merk probeert te binden, veroorzaakt in het buitenland flink wat ophef. Ouders noemen de ‘meisjeslego’ clichébevestigend.

Lego concludeert uit onderzoek in Amerika, Engeland, Denemarken, Duitsland en Zuid-Korea dat het meisjes niet om het bouwen gaat, maar om de totale beleving. Daarom ontwikkelde het Lego Friends, waarin vijf vriendinnen centraal staan, die ieder een eigen karakter hebben. Met de vele attributen kunnen meisjes hun eigen droomwereld scheppen en restylen.

In de Verenigde Staten noemen ouders de nieuwe productlijn ‘rolbevestigend’ en ‘seksistisch’. Ze vinden het belachelijk dat producenten telkens opnieuw beweren dat meisjes alleen geïnteresseerd zijn in hun producten als die roze, schattig of romantisch zijn. Inmiddels ondertekenden ruim 53 duizend ouders de online petitie die oproept de nieuwe Lego-pakketten niet te kopen.

Lego lanceerde midden jaren negentig ook al een lijn die speciaal gericht was op meisjes. Lego Belville werd echter geen succes.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!