Hoge parkeertarieven jagen klanten weg

Parkeertarieven zijn explosief gestegen sinds het begin van de economische crisis, waardoor minder consumenten de binnenstad opzoeken om te winkelen. Winkeliers slaan alarm omdat ze daardoor honderden miljoen euro’s aan omzet mislopen. Belangenbehartiger Detailhandel Nederland pleit voor redelijke tarieven en de mogelijkheid om per minuut af te rekenen.

De Nationale Parkeertest 2012 van Detailhandel Nederland wees uit dat parkeertarieven fors sterker zijn gestegen dan de inflatie. De tarieven voor parkeergarages namen soms tot wel vijftig procent toe. De uurtarieven voor parkeren aan de straat stegen twintig tot zelfs 97 procent. Nijmegen, Eindhoven , Almere, Utrecht en Den Haag spannen de kroon.

“Het is ongekend dat die tarieven zo extreem zijn gestegen”, zegt Jelger Zee, secretaris Vestigingszaken. “Door de hoge parkeerkosten zoeken steeds minder mensen de binnenstad op, waardoor klandizie verdwijnt, de winkelleegstand toeneemt en de leefbaarheid van de binnensteden terugloopt”, aldus Zee.

Vexpan, brancheorganisatie van parkeerexploitanten, wijst de stijgingen toe aan de exploitatiekosten en het ontmoedigingsbeleid van veel gemeenten. “Gemeenten zijn voorstander van autoluwe zones en verhogen daarom de tarieven”, zegt vice-voorzitter Wim van der Heide. De kritiek op omzetverlies is volgens Van der Heide onzin. “Klanten kopen steeds vaker via internet. Winkeliers kunnen omzetverlies niet alleen ophangen aan hoge parkeerkosten”, aldus Van der Heide.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!