'Amerikaanse winkelvastgoedmarkt herstelt niet meer'

Het is onwaarschijnlijk dat de Amerikaanse retail vastgoedmarkt zich ooit nog herstelt. Dat constateert een panel van financiële retail deskundigen in Florida.

De leegstand van winkelvastgoed ligt nu op tien procent en de huurprijzen zijn met een derde gedaald ten opzichte van 2007. Volgens de experts zal dat de komende tijd niet veranderen. William Keaney, managing director van CIT Retail Finance, een bureau dat krediet verstrekt aan winkelketens, meent dat dit vooral komt door de aanhoudende economische malaise.

“Normaal gesproken herstelt de economie zich in drie of vier jaar”, aldus Keaney. “Deze keer is dat niet het geval.” Volgens Keaney is hierdoor ook het winkelgedrag van consumenten flink gewijzigd. De voedsel- en gasprijzen zijn fors gestegen, terwijl de inkomsten op hetzelfde niveau liggen. Ook door de toenemende online verkopen is er fors minder winkelruimte nodig. De online retailverkoop blijft jaarlijks met tien procent groeien, drie keer zo hard als de offline retailgroei.

Het panel constateert daarnaast dat Macy’s, Kohl’s, Walmart en Target het formaat van hun filialen flink verkleinen. Ook Sears, dat met moeite het hoofd boven water kan houden, besloot deze maand om een groot deel van haar onroerend goed in de verkoop te zetten.

“Vastgoedeigenaren moeten zich nu goed bedenken wat zij met de overgebleven ruimte gaan doen”, aldus Spencer Mehl, senior vice president bij RCS Real Estate Advisors. “Dit land heeft zo extreem veel winkelpanden, dat we er wel eens over hebben gegrapt om een team van brandstichters te creëren.” Volgens de retail experts zit succes hem niet meer in de ruimte van de winkel. “Best Buy was in de jaren negentig de groeimotor van ons land. Nu zie je dat een Apple store acht keer zo veel verkoopt als Best Buy, terwijl het formaat van de winkel zeven keer kleiner is.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!