Religieuze winkel geen vetpot

Verkopers van christelijk-religieuze artikelen hebben het zwaar, ondanks de toestroom tijdens de paasdagen. De marges van de ongeveer honderdvijftig winkels met engelenbeeldjes, Maria-sleutelhangers en bijbels staan onder druk door de terugloop onder gelovigen. Toch spreken de winkeliers zelf van een stabilisatie.

“Het lijkt minder te gaan, maar de spankracht van religieuze winkels is al jaren groot”, vertelt Bert van Santen van de gelijknamige religieuze groothandel. “Ervaring leert dat verkopers moeten specialiseren en binnen hun vakgebied alles hebben”, meent Van Santen. “Zulke winkels doen het gewoon goed.”

“Dat er minder mensen naar de kerk gaan, betekent niet dat mensen voor thuis niets inkopen”, aldus een groothandel in religieuze artikelen. Er zijn minder winkels op straat, maar het aantal religieshops op internet groeit. Ondanks de malaise in de boekenbranche, boekten religieuze winkels nog een omzetstijging van 4,8 procent. De omzetgroei is grotendeels te verklaren door de verkoop van de Nieuwe Statenvertaling van de bijbel.

Religieuze winkels kennen een lage stabiele omzet, met pieken rond Kerstmis en de christelijke gedenkdagen. “Met Pasen wordt altijd meer verkocht, maar vooral straks met Pinksteren gaan mensen hun belijdenis doen en worden kinderen gedoopt”, vertelt een medewerker van BCB Plein, brancheorganisatie van religieuze boekenverkopers. “Dat zijn goede dagen, met veel cadeaus.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!