Spa zoekt confrontatie met supers

De Belgische mineraalwaterfabrikant Spa verhoogt zijn prijzen in één klap met vijftien procent. Het bedrijf wil met de maatregel de kostenstijgingen van de afgelopen jaren compenseren. Dat meldt het Financieele Dagblad (FD) maandag op de voorpagina.

Het flessenwater van Spa wordt door supers vaak ingezet als klantenlokker, waardoor de producent niet de prijs krijgt die het nodig heeft om zijn kosten te denken. De fabrikant is het prijsvechten nu beu en wil niet langer zijn product met korting leveren.

Een mogelijke verbanning uit het supermarktschap neemt het bedrijf voor lief. "Als Spa uit de schappen verdwijnt, is dat een ramp voor ons en een ramp voor de klant, maar we moeten terug naar normale verhoudingen", aldus ceo en grootaandeelhouder Marc du Bois van Spadel, het familiebedrijf dat het merk Spa dertig jaar geleden in Nederland introduceerde.

Ook andere merkfabrikanten voelen zich slachtoffer van de prijzenoorlog in de supermarktbranche, maar zijn terughoudend met uitspraken, aldus het FD. Een fabrikant van broodbeleg wil alleen anoniem kwijt dat hij de stap van Spa goed begrijpt. "De lucht is uit de markt. Ik verwacht dat meer fabrikanten de bodem hebben bereikt en het spel met retailers harder gaan spelen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!