'Breder assortiment vergroot levensvatbaarheid muziekwinkel'

Muziekwinkels zien hun verkopen teruglopen, maar verwachten dat ze door hun vaste schare klanten het hoofd voorlopig boven water kunnen houden. Ook uitbreiding van het assortiment zou muziekwinkels kunnen redden.

Positieve klanten tijdens Record Store Day, die afgelopen zaterdag plaatsvond, steken de ondernemers een hart onder de riem. “We hebben een goede omzet geboekt en klanten waren weer erg enthousiast”, vertelt Paul Kroese van de gelijknamige muziekwinkel in Nijmegen. Ook andere muziekwinkels laten positieve geluiden horen. “Om kwart voor tien stonden er honderd mensen in de rij”, vertelt Anton Speijers van muziekwinkel Concerto in Amsterdam. “Onze omzet was vijf keer hoger dan op een normale zaterdag.”

Toch hebben muziekwinkels fors in moeten leveren in vergelijking met vroeger. In Amerika daalt de muziekverkoop sinds 2007 met zo’n twintig procent per jaar. Uitbreiding van het assortiment zou de redding van veel zelfstandige muziekwinkels kunnen zijn. “Ik kan met zekerheid stellen dat er geen Record Store Day was geweest als muziekwinkels geen gebruikte cd’s zouden verkopen”, aldus een Amerikaanse ondernemer. “Gelukkig zijn er genoeg tweedehandse cd’s in de wereld. Daarop kunnen muziekwinkels het nog wel een jaar of vijf volhouden”, aldus de muziekverkoper. Ook in Nederland is deze trend zichtbaar. Concerto haalt inmiddels een kwart van zijn omzet uit tweedehands cd’s en dvd’s.

Ook vinyl wordt gezien als de mogelijke redding van de muziekwinkelbranche. In Amerika nam de verkoop van vinyl vorig jaar met 36 procent toe tot 3,9 miljoen albums, hoewel het omzetaandeel daarmee alsnog bleef steken op minder dan één procent. In Nederland zijn de verhoudingen anders. Concerto heeft één vijfde van zijn omzet te danken aan de verkoop van vinyl en ook Kroese ziet de vraag naar vinyl toenemen. “Vooral jongeren zijn op zoek naar vinyl, vooral vanwege de kunstige platenhoezen”, vertelt Kroese. “We hopen in ieder geval dat het over vijf tot tien jaar nog zo gaat. We doen ons best."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!