GM redt autoverkopen met tijdelijke kortingen

De autoverkopen van General Motors zijn nog nooit zo fors gestegen. In juni ging de verkoop met 41% omhoog door tijdelijke kortingen. Het concern had een succes als dit hard nodig; in het eerste kwartaal van dit jaar leed het een verlies van 1,3 miljard dollar. Tot 2008 zal het bedrijf zeker 25.000 werknemers ontslaan, maar de steeds maar stijgende personeelskosten blijven een doorn in het oog van het bedrijf. Tot vandaag kreeg de klant dezelfde korting als de personeelsleden van GM kregen bij de aanschaf van een auto. De actie is nu afgelopen, tot opluchting van concurrent Ford, die zijn verkopen zag dalen met 2,5 procent. Het lijkt alsof de autofabrikanten aan een prijzenoorlog begonnen zijn, want ook bij Chrysler wordt gepraat over kortingen om de verkopen te redden. GM heeft zich overigens nog niet overal uit gered met de tijdelijke actie. Er speelt nog een conflict met de vakbond in de auto-industrie, er is spanning in de relatie tussen GM en de toeleveranciers, en de concurrentie uit Japan boekt wél successen. De totale autoverkopen in de VS in juni waren 11 procent hoger dan het jaar ervoor. In Europa vallen de autoverkopen tegen, en in Nederland blijven de autoverkopen zelfs dalen. De RAI Vereniging en de Bovag, die autoverkoopcijfers verzamelen, vermoeden dat de consument grote aankopen nog even uitstelt. Ook de hoge brandstofprijzen spelen mee.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!