Dell slaat aan in China

Ondanks ongunstige prognoses blijkt de intrede van Dell op de Chinese markt een succes. De strategie van Dell, ongezien een computer aanschaffen zonder tussenpersoon, zou in China niet werken en de online verkoop van computers zou niet aanslaan vanwege een onvoldoende aantal Chinezen met een creditcard. Er werd wel toegetreden tot de zakelijke markt van China. Later waagde Dell toch de stap naar de consumentenmarkt, en met succes. Momenteel heeft Dell al een marktaandeel van 8% in China, waarmee het bedrijf de nummer drie is in China. De grootste concurrent is Lenovo, dat een marktaandeel van 25% heeft. Lenovo kocht recent de PC-divisie van IBM en is nu de op twee na grootste computerfabrikant ter wereld. Lenovo is inmiddels hard aan het werk om de productie efficiënter te maken, maar Dell spant toch de kroon. Een bij Dell bestelde computer rolt enkele uren na de bestelling al van de productielijn, en gaat binnen twee dagen richting de klant. Dell kan hierdoor een beperkte voorraad onderdelen aanhouden, wat gunstig is omdat computeronderdelen zeer snel devalueren. Wereldwijd zitten er slechts vier dagen tussen het op voorraad hebben van een onderdeel en de verkoop van de PC waarin dit onderdeel verwerkt is. Omdat veel toeleveranciers in Zuid-China of Taiwan gevestigd zijn, is die periode in China zelfs nog korter, aldus Dell.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!