'Modesector loopt miljarden mis'

De Nederlandse modebranche loopt vijf miljard euro per jaar mis door gemiste verkopen. De nettomarge kan met zo’n 35 procent verbeterd worden door in te zetten op een cross channelstrategie en instore marketing, meent adviesbureau IG&H Consulting & Interim.

De modesector heeft te maken met een sterkere krimp (6,2 procent) dan winkels in andere sectoren. Ook stijgt de concurrentie in het online kanaal met 25 procent per jaar. Fysieke modewinkels hebben bovendien te maken met gemiste verkopen. Ruim de helft van de klanten verlaat modewinkels met lege handen wegens een negatieve winkelervaring. Dit ‘lost sales’-effect kost de fashionbranche 2,4 miljard euro per jaar. Op jaarbasis gaat nog eens drie miljard euro verloren omdat winkeliers overgebleven producten (noodgedwongen) in de uitverkoop moeten zetten, aldus het bureau.

Gemiste verkopen kunnen voorkomen worden door centraal te checken of het product centraal op voorraad is, waarna het gewenste artikel op een locatie naar keuze bezorgd wordt, stelt IG&H Consulting & Interim. Een andere manier om het ‘lost sales’-effect te verkleinen is door een uitgebreider assortiment aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door een cross channeltoepassingen, zoals elektronische displays in de winkels die het gehele digitale assortiment laten zien. Deze oplossingen zouden 35 procent extra nettowinst opleveren, aldus het bureau.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!