Sterke stijging consumptie vleesvervangers

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn de verkopen van vleesvervangers met 23 procent gestegen. De behaalde omzet steeg met 21,4 procent naar 13,2 miljoen. Vergeleken met een gemiddelde groei van 9 procent in de afgelopen jaren is deze stijging fors te noemen. De verkopen van rood vlees daalden met 3,1 procent, de eerste daling sinds de BSE crisis, met uitzondering van de periode rond de varkenspest. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK en het Productschap Vlees. De groei wordt voor een groot deel toegeschreven aan het succes van Valess, de eerste vleesvervanger op basis van zuivel die begin dit jaar op de markt kwam. Marcel Temminghof van GfK stelt echter dat de groei van de consumptie van vleesvervangers al in vorig jaar waarneembaar is “dus van een Valess-effect is maar ten dele sprake.” De toenemende consumptie van vleesvervangers is ook voor een deel het gevolg van de trend onder consumenten gezonder te willen leven, denkt Wim Engels, directeur van onderzoeksbureau Aurelia: “Sinds de vleescrises die we hebben gehad, zie je veel zogenaamde vleesverminderaars; mensen die geen vegetariër willen worden, maar wel twee of drie keer per week bewust geen vlees meer eten.” Vleesvervangers zijn met een jaaromzet van vijftig miljoen euro nog steeds een nichemarkt, “maar het is wel de snelstgroeiende”, aldus Engels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!