‘Geen alcohol in supermarkten’

GGD Nederland wil een verbod op de verkoop van alcohol in supermarkten. Bovendien moet er een minimumprijs voor drank worden ingesteld en de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol verhoogd worden naar achttien jaar. Directe aanleiding voor de gewenste maatregel is de actie van supermarktketen C1000, waar deze week drie kratten bier te koop zijn voor de prijs van twee.

“In Nederland is er nog altijd veel alcoholmisbruik bij jongeren”, vertelt een woordvoerder van GGD Nederland. “Comazuipen komt nog steeds veel voor. Bovendien kunnen jongeren te makkelijk aan alcohol komen.” Zes procent van de jongeren tussen de twaalf en zeventien jaar kan gezien worden als een zware drinker, blijkt uit cijfers van het Trimbos Instituut. Een zware drinker is iemand die minstens één keer per week meer dan zes glazen alcohol drinkt.

Eerder deze week keurde de Eerste Kamer de nieuwe drank- en horecawet goed, waarin juist staat dat de leeftijdsgrens voor het drinken van zwak-alcoholische dranken op zestien jaar blijft staan. GGD Nederland wil zijn wensen voorleggen aan minister Edith Schippers (Volksgezondheid).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!