Bieractie C1000 onder vuur

De oproep van GGD Nederland voor een alcoholverbod voor Nederlandse supermarkten vindt gehoor bij de politiek. De gezondheidsdienst pleitte vorige week voor een verbanning van alcohol uit het supermarktschap, na de bieractie 'drie halen, twee betalen' van C1000.

Ook de PvdA en CDA voelen iets voor een verbod en de SGP wil dat de minister van Volksgezondheid een onderzoek instelt naar de bierstunt van de supermarktketen en soortgelijke acties. Het Centraal Bureau Levensmiddelen zegt echter dat de supermarktklanten benadeeld worden met een verbod.

Volgens de GGD is er teveel alcoholmisbruik onder jongeren en komt comazuipen steeds vaker voor. “Jongeren kunnen heel makkelijk aan alcohol komen”, stelt een woordvoerder. Uit cijfers van het Trimbos Instituut blijkt dat in 2010 ongeveer zes procent van de jongeren tussen de twaalf en zeventien jaar wordt gezien als een zware drinker. Dat is iemand die minstens één keer per week, meer dan zes glazen alcohol drinkt,.

Een verbanning van alcohol uit de supermarkt ziet de GGD als gewenste maatregel. Daarnaast wil de gezondheidsdienst dat de minimumleeftijd om alcohol te mogen kopen wordt verhoogd van zestien naar achttien jaar. Ook zou er een landelijke minimumprijs voor bier ingevoerd moeten worden, 'omdat stuntprijzen alcoholmisbruik stimuleert'.

PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester voor consumentenzaken vindt dat supermarkten hebben gefaald als het gaat om het naleven van de regels voor alcoholverkoop. Zij doelt vooral op de verkoop van alcohol aan minderjarigen. “Wie niet horen wil, moet maar voelen”, vindt zij. SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij heeft demissionair minister van Volksgezondheid Edith Schippers gevraagd de bierstunts van onder andere supermarktketen C1000 te onderzoeken.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ziet geen relatie tussen prijsacties en alcoholmisbruik. De supermarktkoepel constateert dat de alcoholconsumptie de laatste tijd daalt. Het verhogen van de minimumleeftijd voor het kopen bier ziet het CBL niet zitten. “Er is al weinig maatschappelijk draagvlak voor het verbod op verkoop aan jongeren onder de zestien. Laat staan dat die grens wordt verhoogd naar achttien jaar”, geeft woordvoerder Miranda Boer aan. “Bovendien gaan de meeste consumenten verantwoord om met alcohol”, meent zij.

Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt de bieractie van C1000 een slecht signaal. Volgens Van der Grinten zorgde de actie van C100 voor een bizarre situatie in tijden waarin juist gekeken wordt naar het verantwoord gebruiken, verkopen en schenken van alcohol. “Op de dag dat de Eerste Kamer akkoord is gegaan met de nieuwe Drank- en Horecawet horen we dat een supermarktketen in de week rond Pinksteren met dumpprijzen een miljoen kratten bier hoopt te verkopen”, blogt de directeur via KHN.nl.

Alcohol verkopen is niet hetzelfde als de verkoop van snijbonen of een pak melk, meent hij. “Los van veiligheid, gezondheid of misgelopen inkomsten vinden we dit gewoon een slecht signaal. Als horecabranche zijn we niet tegen de verkoop van alcohol. Maar wel tegen dit soort stuntacties die overmatig alcohol aanjagen.”

Eerder: C1000 opent extra distributiecentrum voor bieractie

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!