Online advertentiemarkt groeit vlug

De Europese online advertentiemarkt is het afgelopen jaar, in vergelijking met 2010, met 14,5 gegroeid naar 20,9 miljard euro. Dat staat in de IAB Europe AdEx Benchmark, zo schrijft Marketing Online op zijn site. De reguliere Europese advertentiemarkt noteerde een stijging van 0,8 procent in dezelfde periode.

“Online heeft een aantal unieke eigenschappen waardoor het mediumtype blijft groeien”, aldus onderzoeker Daniel Knapp. Volgens hem zorgt de explosie aan data ervoor dat targetmogelijkheden verbeteren, wat een positieve invloed heeft op de advertentiewaarde. Daarnaast verschuiven adverteerders hun budgets van traditionele naar groeimarkten en dwingt video een significant en groeiend aandeel in de uitgaven af.

In Nederland blijft de grootste bedreiging voor een gezonde online groei de cookiewet, die ervoor zorgt dat internetsites cookies niet kunnen gebruiken voor het verzamelen van persoonsgegevens. “Dit kan op termijn de huidige topindustrie in ons land naar het laatste rijtje van Europese landen dwingen”, aldus IAB-directeur Lauren van der Heijden. Nederland staat momenteel op de vijfde plek wat betreft totale online bestedingen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!