Consument geeft meer uit aan duurzaam voedsel

Ondanks de economische crisis stegen de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel met ruim dertig procent tot 1,75 miljard. Supermarkten boekten hierin de grootste winst, met een omzetstijging van 42,5 procent. Dit blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die het ministerie van Economische Zaken gisteren heeft uitgebracht.

Supermarkten wonnen zo marktaandeel. Hiermee werden de buitenhuishoudelijke markt (bedrijfsrestaurants en horeca) en reformzaken benadeeld. Zij boekten echter wel een omzetstijging van 21,3 procent en 7,6 procent. Het marktaandeel van supermarkten ligt nu op 61,3 procent tegen 22,4 voor de buitenhuishoudelijke markt en 16,3 procent voor reformzaken.

Alle voedsel dat dier- of milieuvriendelijk is geproduceerd, met een onafhankelijk keurmerk zoals ‘biologisch’, het Beter Levenkeurmerk en Milieukeur, zijn meegenomen in het onderzoek.

De consument heeft vorig jaar vooral extra geld uitgegeven aan duurzaam vlees. De consumptieve uitgaven verdubbelden bijna naar 235,1 miljoen euro. Die groei was bijna volledig toe te schrijven aan de supermarkten.

Milieukeur was het enige keurmerk dat de omzet zag dalen. Dat komt volgens het LEI doordat het steeds meer een business-to-businesskeurmerk wordt. Het marktaandeel van duurzaam voedsel groeide van 3,5 procent naar 4,5 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!