Consument geeft meer uit aan duurzaam voedsel
Gepubliceerd op 7 juni 2012 om 00:00
Supermarkten wonnen zo marktaandeel. Hiermee werden de buitenhuishoudelijke markt (bedrijfsrestaurants en horeca) en reformzaken benadeeld. Zij boekten echter wel een omzetstijging van 21,3 procent en 7,6 procent. Het marktaandeel van supermarkten ligt nu op 61,3 procent tegen 22,4 voor de buitenhuishoudelijke markt en 16,3 procent voor reformzaken.
Alle voedsel dat dier- of milieuvriendelijk is geproduceerd, met een onafhankelijk keurmerk zoals ‘biologisch’, het Beter Levenkeurmerk en Milieukeur, zijn meegenomen in het onderzoek.
De consument heeft vorig jaar vooral extra geld uitgegeven aan duurzaam vlees. De consumptieve uitgaven verdubbelden bijna naar 235,1 miljoen euro. Die groei was bijna volledig toe te schrijven aan de supermarkten.
Milieukeur was het enige keurmerk dat de omzet zag dalen. Dat komt volgens het LEI doordat het steeds meer een business-to-businesskeurmerk wordt. Het marktaandeel van duurzaam voedsel groeide van 3,5 procent naar 4,5 procent.
Reacties 0