HEMA verdubbelt aantal winkels in Frankrijk

HEMA heeft de smaak goed te pakken in Frankrijk. De warenhuisketen heeft momenteel tien winkels in het land en dit aantal wordt binnen enkele maanden verdubbeld, zo meldt de Financiële Telegraaf.

Volgens HEMA-topman Ronald van Zetten zijn de Fransen dol op de cosmetica van HEMA. Ook koekjes en speelgoed scoren er volgens de topman goed. “We brengen er nog net geen wijn naartoe”, zegt hij. Vooral over het succes van de vestiging in het station Gare Du Nord in Parijs is Van Zetten verbaasd. “Er wordt zoveel verkocht dat we het bijna niet kunnen bijhouden.”

Het is zijn droom om HEMA, in bezit van het Britse investeringsfonds Lion Capital, in Frankrijk en Duitsland definitief op de kaart te zetten. “Als we in die twee landen goed slagen, dan hebben we een kans op een goede toekomst”, meent hij. “Dan hebben we een inkoopvolume waarmee je een vuist kunt maken.” De topman geeft aan goede hoop te hebben nu ook de activiteiten in Duitsland winstgevend zijn geworden. “Dat is een heel moeilijke markt.”

Momenteel heeft Hema 614 winkels in Nederland, Luxemburg, België, Frankrijk en Duitsland. Toen Van Zetten negen jaar geleden bestuursvoorzitter werd, had Hema ongeveer 275 winkels. Sindsdien opent Hema zo’n vijftig filialen per jaar. “De groei werd geboren uit puur praktische redenen. Mensen zijn steeds minder bereid om afstanden te overbruggen. Je ziet dat concurrenten dichter bij de klant zijn gaan zitten, dan moeten wij dat ook doen”, legt de ceo uit.

Van Zetten geeft aan dat het echter niet overal goed gaat. Mode en voeding groeien hard, maar in woninggerelateerde zaken voelt de warenhuisketen de economische crisis. Duurdere, grote aankopen worden uitgesteld en ook de boekenwebsite waarmee HEMA zes maanden geleden startte heeft het zwaar.

De ceo ziet de toekomst echter niet somber in. “We verkopen veel meer levensmiddelen dan vroeger. We bieden een ontbijtje aan voor een euro. De consumenten weten onze voedingsafdeling te vinden”, vertelt hij. “Hema zit gelukkig goed in basisartikelen, dat is onze redding”, geeft de topman aan. “Mensen blijven komen. We gaan nooit heel diep ten tijde van een recessie. Omgekeerd is echter ook het geval: bij hoogconjunctuur vliegen we ook nooit zo hoog.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!