Ketensamenwerking essentieel voor modebranche

Meer ketensamenwerking biedt individuele merken en retailers in de modebranche de kans om de omzet te vergroten. Dat blijkt uit het marktonderzoek ‘Fashion Mirror’ van IG&H Consulting en Interim onder nationale en internationale merken en retailers, dat is gepubliceerd in het zomernummer van RetailTrends .

Als team kunnen merken en retailers een groter gedeelte van de omzet aanspreken. Als de partijen elkaar weten te vinden en daarmee winnen van de concurrent, is er een significant voordeel van meer dan tien procent extra omzet te behalen. De modebranche was in 2009 en 2010 nog goed voor een ruim vijftien miljard euro omzet. Deze omzet daalde in 2011 met meer dan zes procent.

De omzet die verloren gaat, door markdowns en lost sales, is volgens de onderzoekers fors te reduceren. In een keten waar partijen puur voor zichzelf werken, wordt soms meer dan vijftig procent van de producten niet voor de reguliere prijs verkocht. De hoogte van markdowns is gemiddeld al snel dertig procent, waardoor een retailer meer dan vijftien procent van de omzet verliest.

Uit het onderzoek blijkt dat in een zeer flexibele keten het verlies beperkt kan worden tot een afprijzing van maximaal vijf tot tien procent over vijftien procent van het assortiment. Dat is dan slechts een procent van de omzet. Wat betreft lost sales gaan schattingen al snel over twintig procent van de omzet. Met veel afstemming in de keten kunnen deze teruglopen tot onder de tien procent, geeft IG&H aan in het onderzoek.

Moderetailers en merken moeten niet naar elkaar blijven kijken, maar juist bekijken hoe zij samen de klant zo goed mogelijk kunnen bedienen, adviseert IG&H. Meer over ‘Fashion Mirror’ door IG&H is te lezen in het juli/augustusnummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!