'Geurtje zorgt voor impulsaankopen’

In een winkel met een lekkere geur worden meer impulsaankopen gedaan en is de klanttevredenheid een stuk hoger. Bovendien komen klanten vaker terug, zo blijkt uit onderzoek over geurmarketing van de universiteit van Gent.

Klanten in een Belgische speciaalzaak roken drie weken lang een stimulerende (citroen) of een ontspannende (lavendel) geur. Andere omgevingsstimulansen, zoals muziek, temperatuur, ontwerp, belichting en kleur liet de onderzoekster onveranderd.

Zestig klanten werden na hun winkelbezoek ondervraagd over hun winkelervaring en aankopen. Uit de resultaten blijkt dat het totale aantal aankopen niet steeg, maar dat er wel een toename plaatsvond in het aantal impulsaankopen. Bovendien steeg de terugkeerintentie en werd de winkel positiever beoordeeld. “De resultaten tonen aan dat door aanwezigheid van een aangename geur in een winkelomgeving de emoties van de consument intenser worden”, concludeert communicatiewetenschapper Lisa Himpe.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!