Docdata onderzoekt arbeidsomstandigheden Zalando

De Nederlandse logistiek dienstverlener Docdata onderzoekt de arbeidsomstandigheden van het Duitse personeel dat werkt voor Zalando. Docdata grijpt in nadat de Duitse tv-zender ZDF een reportage uitzond die laat zien dat logistiek personeel van Zalando onder slechte arbeidsomstandigheden werkt.

“Na de reportage van de ZDF vorige week ben ik zelf direct naar Duitsland gegaan om te kijken”, vertelt Michiel Alting von Geusau, algemeen directeur Docdata. “En straks ga ik weer. We pakken dit met hoge prioriteit op. Het is cruciaal voor ons om een goede werkgever te zijn." De reportage op ZDF liet zien dat de veelal Poolse arbeiders in Großbeeren met 7,01 euro per uur onder het marktgemiddelde betaald krijgen. De toiletkeet midden in het magazijn is beklad en het ontbreekt de werknemers aan persoonlijke opbergruimte. Zalando zegt de kritiek op zijn magazijn serieus te nemen, maar wijst ook naar logistiek partner Docdata.

“Een reportage met een verborgen camera geeft altijd een subjectief beeld”, stelt Alting von Geusau. “Bepaalde zaken worden extra belicht. We zijn nu druk bezig om te onderzoeken wat waar is en wat niet.” Zo zijn de toiletten inmiddels verbetert, weet de directeur te vertellen. Sommige zaken nemen volgens hem echter meer tijd in beslag. “In Duitsland groeien we heel snel. We zullen de bouwaanpassingen die al bezig waren nu ook versnellen”, belooft hij. Dit leidt ertoe dat medewerkers die niet bij Zalando, maar bij Docdata op de loonlijst staan, eigen opbergruimtes krijgen.

Direct na de uitzending van de documentaire stelde Alting van Geusau het betreffende magazijn open voor de Deutsche Financial Times. Docdata wil zijn goede imago op de internationale markt behouden. Het bedrijf wil dit jaar zijn werkvloer internationaal met dertig procent vergroten. De halfjaaromzet uit e-commerce activiteiten steeg, mede door de groei in Duitsland, met zeventien procent naar 64 miljoen euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!