'Commissie moet 'levend assortiment' tuincentra toetsen'

Tuincentra stoppen per direct met de verkoop van zonnebaars, omdat het visje aquaria en vijvers kaalvreet. Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) is blij met het besluit, maar pleit voor een commissie van ecologen die alle levende waar moet gaan toetsen op mogelijke natuurschade. Intratuin ziet zo'n commissie niet zitten.

“De Amerikaanse zonnebaarzen planten zich razendsnel voort en eten alles op wat ze tegenkomen. Eitjes, libellen, jonge visjes, planten, kleine waterdiertjes”, zegt Wilbert Bosman van de Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland). Eigenaren van de zonnebaars willen vaak snel van de vissen af en dumpen ze in de natuur. Volgens Bosman zijn er in Brabant bijvoorbeeld vennen waar alleen nog maar zonnebaars zit, al het andere leven is weg. Het verwijderen van de visjes kost veel tijd. Er loopt momenteel een proef om roofvissen zoals snoeken de zonnebaars op te laten eten.

RAVON geeft aan dat er echter nog veel meer kan gebeuren bij tuincentra. “Er zijn ook veel vreemde waterplanten die worden verkocht en in de natuur belanden”, legt Bosman uit. “Daar groeien ze zo snel dat complete sloten dicht komen te zitten.” Bosman is van mening dat deze problemen vooraf moeten worden aangepakt. Hij stelt voor dat een groep ecologen van tevoren bepaalt welke dieren en planten wel en niet verkocht kunnen worden. Staatsbosbeheer en de Unie van Waterschappen steunen dit plan.

Vooraf uitzoeken hoe het zit is volgens Tuinbranche Nederland goed. De branchevereniging wil echter niet dat het een bureaucratische zaak wordt, waarbij allerlei papierwerk komt kijken. Intratuin is niet enthousiast over een ecologische commissie die alle levende waar die wordt verkocht moet gaan toetsen op mogelijke natuurschade. “Daar is geen beginnen aan”, zegt Van der Kaaden. “Wij verkopen alleen wat volgens de wet mag en houden ons al aan allerlei regels. We hebben nu ingegrepen, omdat er een aantoonbaar probleem is. Maar we kunnen niet bij elke kritische noot ons assortiment aanpassen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!