'Warenhuizen moeten combinatie AH/bol.com vrezen'

De drie grote Nederlandse warenhuizen HEMA, de Bijenkorf en V&D kunnen met de combinatie van bol.com en Albert Heijn rekenen op een omzetdaling. Dat stelt Alexander Belderok, strategisch consultant bij Roland Berger. “Met de combinatie van Albert Heijn en bol.com krijg je er een internetretailer van formaat bij”, zegt hij in de Financiële Telegraaf.

Volgens Belderok komt de omzet per vierkante meter van de warenhuizen in gevaar. “De warenhuizen zullen kostenefficiënter moeten worden”, vertelt hij. “Ze kunnen zich alleen maar staande houden als ze innoveren.” De drie ketens zijn al decennia lang een gegeven in ons land, toch zal binnen nu en twintig jaar de markt zo herschikt zijn, dat er economisch nog slechts ruimte is voor twee van de drie, stelt de consultant. Welke twee dat zullen zijn, daar wil de consultant geen uitspraak over doen.

De warenhuizen verliezen aan internet, zo is Belderok van mening. “Generaties groeien nu op en weten niet beter dan dat ze op internet alles kunnen bestellen”, legt hij uit. “Als de combinatie Albert Heijn en bol.com met honderden afhaalpunten gaat lopen, is het prachtig.” De consultant verwacht dat de retailer een slag gaat toebrengen wanneer er gewerkt wordt met een landelijk netwerk van afhaalpunten waar de consument van alles kan ophalen. Wil het bedrijf hier succesvol in zijn, dan moet er volgens Belderok wel eerst een goed logistiek systeem worden opgezet. “Degene die dat als eerste voor elkaar heeft, wint een belangrijk strijdpunt.”

De warenhuizen zullen vooral marktaandeel verliezen aan AH en bol.com op het gebied van elektronica en speelgoed, verwacht Beldrok. Schoenen is volgens hem de volgende categorie. Om te overleven moeten de warenhuizen volgens de specialist zorgen voor een goede positionering. Ze moeten zorgen voor integratie tussen online en de winkelvloer. “Dat kan in Nederland wel wat innovatiever”, vindt Belderok. “Als bijvoorbeeld je maat er niet bij zit, dan zou je die direct via een scherm moeten kunnen bestellen.”Ook moeten de ketens zorgen voor lagere kosten per vierkante meter en er moet meer gebeuren met klantinformatie. “Nederlandse retailers weten veel meer van klanten dan ze gebruiken”, zegt Belderok. Naast de combinatie bol.com en AH ligt er nog een concurrent op de loer voor de warenhuizen. “Je ziet nieuwe partijen zoals Action opstaan, dat is echt een lastige sector om in te concurreren.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!