Coolblue maakt snelle groei door

In de eerste helft van 2012 realiseerde Coolblue een omzetgroei van 42 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf is op het moment druk op zoek naar nieuwe fysieke locaties, wil nog eens honderd webwinkels openen en verdubbelt zijn personeelsbestand dit jaar.

De retailer opende in de eerste zes maanden van dit jaar 52 nieuwe webwinkels en wil dit jaar nog zijn tweehonderdste online winkel kunnen openen. De keuze voor nieuwe webwinkels is volgens Coolblue-directeur en mede-oprichter Pieter Zwart logisch. “Allereerst zijn er natuurlijk productinnovaties, zoals tablets, die zich aandienen en een aparte winkel rechtvaardigen”, legt Zwart uit. “Ten tweede richten we ons steeds meer op niches, zoals bijvoorbeeld statieven. Die maakten eerst deel uit van Digicamshop.nl, maar daarna hebben we een aparte shop voor statieven opgezet. Ons aanbod in statieven is nu terug te vinden in beide shops. Daarmee ondersteunen we twee verschillende doelgroepen en koopmomenten.”

In mei opende Coolblue de deuren van een nieuw winkelconcept in het Belgische Wilrijk Daarnaast zoekt Coolblue naar mogelijkheden om fysieke winkels te openen in onder meer Amsterdam en Utrecht ter uitbreiding van de huidige vier winkels. “Het geeft mensen veel vertrouwen als ze een gezicht kunnen zien en het product kunnen vasthouden”, zegt Zwart. “Die fysieke beleving is de essentie van onze winkels. Onze winkels vormen echt een verlengstuk op de website.”

Om die groei te kunnen realiseren verhuist het hoofdkantoor naar een kantoorpand tegenover Rotterdam Centraal Station. Het personeelsbestand groeide in de eerste helft van het jaar met 95 nieuwe werknemers. Op dit moment werken er ruim driehonderd mensen bij het bedrijf, dat aantal zal dit jaar nog groeien met 180 nieuwe werknemers, stelt directeur en mede-oprichter Pieter Zwart.

Een verklaring voor de snelle groei van Coolblue is volgens Zwart dat het bedrijf met de afzonderlijke shops ‘extreem relevant’ is voor zijn klanten. “De andere verklaring voor ons succes zien wij vooral in onze obsessieve focus op klanttevredenheid”, vertelt de directeur. “Wij helpen onze klanten om de voor hun beste keuzes te maken. En dat advies geven we op de plek waar de klant dat wil: of dat nu online of in een fysieke winkel is.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!