‘Winkelen moet vooral gezellig zijn'

Nederlanders zijn te nuchter voor veel poespas tijdens het winkelen. We verschillen in onze winkelbeleving van andere nationaliteiten door onze culturele achtergrond, meent Nathalie de Jager, urban trendwatcher bij Spherist. “Door onze calvinistische achtergrond willen we graag ‘veel voor weinig’. In andere landen zijn ze vaak wat hedonistischer, daar willen ze echt van het winkelen genieten.” Daarom wordt er volgens de trendwatcher in het buitenland meer moeite gedaan om een spectaculaire winkelbeleving te creëren.

Zo kunnen shoppers in Londen bijvoorbeeld hun nieuwe hardloopschoenen testen in een ‘renlaboratorium’. “In Nederland blijft dat allemaal veel simpeler”, zegt De Jager. “We nemen de tijd niet voor het winkelen. Het moet allemaal snel, snel.” Voor Italianen is winkelen meer een sociale gebeurtenis, stelt de trendwatcher. “Het is belangrijk waar je door vrienden en bekenden met je gezin gezien wordt, welke winkels je bezoekt en wat je uiteindelijk koopt. Daar wordt over gepraat. In Nederland zie je dat nauwelijks, daar zijn we hier heel nuchter in.”

Ook CBW-Mitex woordvoerder Paul te Grotenhuis bevestigt dat winkelen voor Nederlanders weinig met status te maken heeft. Maar het moet wel gezellig zijn. “Nederlanders houden van kleine keitjes, historische geveltjes en een fonteintje op een plein”, zegt hij. “We willen het liefst een divers winkelaanbod en hebben een afkeer van grote shoppingsmalls.” In Duitsland is het winkelend publiek juist gek op grote shoppingmalls.

Volgens Te Grotenhuis wennen mensen snel aan zo’n grote winkellocatie. “Als er niets anders is, dan ga je wennen aan de nieuwe situatie en vind je het eigenlijk best wel makkelijk dat je alles onder een dak vindt.” Toch verwacht de woordvoerder van de brancheorganisatie niet dat Nederland op termijn ook vol komt te staan met grote shoppingmalls. “Wij zijn ons er van bewust dat we me onze authentieke winkelgebieden iets heel waardevols in handen hebben.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!