Kortingen bevorderen verkoop

Consumenten kopen eerder een product als ze korting krijgen. Niet de hoogte van de korting is doorslaggevend, wel het feit dat er korting wordt gegeven. Zelfs als de prijs hetzelfde is als anders, kopen klanten vaker een product wanneer er ‘korting’ op het prijskaartje staat. Dat blijkt uit onderzoek van modeconsultant Marjolein Timmermans van het Amsterdamse adviesbureau Simon-Kucher.

Timmermans onderzocht het aankoopgedrag van 120 consumenten tussen 25 en 45 jaar. Aan twee groepen bood zij dezelfde spijkerbroek aan voor 119 euro. Bij de ene groep consumenten was dit zogenaamd een actieprijs, bij de andere groep niet. Onder de proefpersonen bleek de koopbereidheid bij de ‘kortingsbroek’ met zeventien procent te stijgen.

“Consumenten kopen kennelijk eerder als ze het idee hebben dat ze korting krijgen”, zegt Timmermans. “De hoogte van de korting blijkt er niet eens zoveel toe te doen. Het loont dus voor winkeliers om een product duur in te winkel te hangen met een kaartje ‘aanbieding’ erbij. Maar je moet dan geen korting van vijftig procent bieden, dan is het niet meer geloofwaardig.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!