‘BTW-verhoging weinig effect op retailvolumes’

Detaillisten die de BTW-verhoging doorberekenen aan de consument, zullen hun afzet nauwelijks zien dalen. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro in samenwerking met GfK. Veel retailers zijn er nog steeds niet uit wanneer zij de hogere belasting gaan doorberekenen. Een hogere verkoopprijs kan namelijk voor een dalende afzet zorgen.

Het rapport van ABN Amro laat zien dat deze twijfel onnodig blijkt. Bijna de helft (46 procent) van de respondenten verwacht te gaan bezuinigen en extra op de uitgaven te letten, maar weinig consumenten doen dat ook echt. “Er is in eerste instantie sprake van een schrikreactie. Na oktober keren consumenten echter weer terug naar hun vertrouwde uitgavenpatroon”, luidt het rapport. “Er zal dan een licht herstel van volumes optreden.”

Uit een vergelijking met andere landen blijkt dat de retailvolumes daar nauwelijks afnamen toen de BTW werd verhoogd. In het Verenigd Koninkrijk vond in januari 2011 een kleine volumestijging plaats na verhoging van het BTW tarief, in Tsjechië bleef een jaar later het volume gelijk. Ook de ontwikkeling op langere termijn toont
geen opvallende wijzingen ten opzichte van de ingezette trend.

Enige uitzondering is Hongarije, waar in juli 2009 de BTW met vijf procentpunt werd verhoogd (van twintig naar 25 procent). Deze verhoging ging gepaard met een enorme terugval in volume, die zelfs nu nog niet volledig is gecompenseerd. Toch verwacht ABN Amro dat het effect op de afzet in Nederland meevalt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!