Opnieuw winststijging voor Unilever

De omzet van Unilever is in het derde kwartaal met 10,3 procent gestegen. Dat blijkt uit een rapportage van het levens- en verzorgingsmiddelenconcern. De omzet van het Brits-Nederlandse bedrijf kwam in juli, augustus en september uit op 13,4 miljard euro.

De cijfers zijn opvallend. Waar concurrenten als Nestlé en Danone het laten liggen tijdens deze aanhoudend moeizame economische omstandigheden waarin consumenten de hand op de knip houden, presteert Unilever al meerdere kwartalen op rij juist beter dan analisten hadden verwacht.

Vooral buiten Europa doet Unilever het goed. In de opkomende markten, zoals die in Latijns-Amerika en Azië, lag de groei op 12,1 procent. Op de Europese markt bleef de groei achter door de zwakkere economie en doordat consumenten minder geld uitgeven.

In de divisies schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging groeit Unilever het hardst. In deodorant en shampoo maakt het bedrijf wereldwijd de dienst uit. Alleen in de tandpasta blijft Unilever achter bij de concurrentie. Ook in de voedingsmiddelentak, met name het onderdeel thee, heeft Unilever het vooral in de verzadigde markten van Noord-Amerika en Europa lastiger.

Het grote succes wordt vooral toebedeeld aan bestuursvoorzitter Paul Polman. De topman heeft het bedrijf een maatschappelijk gezicht gegeven. Zo heeft hij de definitie duurzaamheid tot marketinginstrument weten om te bouwen. En samen met het Wereld Natuur Fonds zijn in de opkomende markten acties opgezet, om mensen op het nut van handen wassen te wijzen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!