Voorzichtigheid is geboden bij inkrimping assortiment

Door te snijden in de omvang van het assortiment kunnen retailers besparen op personeel en logistiek. Het is echter de vraag of deze kostenbesparingen opwegen tegen het verlies aan omzet. De vraag wat consumenten van assortimentsverkleiningen vinden, dient zich hier aan. Het Tijdschrift voor Marketing geeft de resultaten van een `wat consumenten zeggen`-onderzoek (WCZ). In het voorbeeld wordt een supermarkt gebruikt. Het onderzoek maakt onderscheid tussen saneringen van kleine en grote merken, i.e. minder en meer dan 20% marktaandeel, en utilistische (bijv. wasmiddel) en hedonistische producten (bijvoorbeeld sigaretten). Het onderzoek toont aan dat bij de sanering van een utilistisch product van een klein merk 5% van de consumenten de supermarkt minder frequent zal bezoeken. 35% zal het merk even vaak blijven kopen. Bij de grote utilistische merken zijn deze percentages respectievelijk 10 en 39. Bij de sanering van een klein merk van een hedonistisch product zal 10% de winkel minder vaak bezoeken en 45% wel trouw blijven aan het merk. Bij de grote merken zijn deze percentages respectievelijk 18 en 63. Consumenten blijken dus vooral trouw te blijven aan hedonistische producten van grote merken. Als er moet worden gesaneerd in het assortiment kan dus het beste worden gesneden in utilistische producten van kleine merken. Dit levert het minste omzetverlies op.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!