Winkelvloeroppervlak neemt toe

Het winkelvloeroppervlak in Nederland is de afgelopen vier jaar met ruim één miljoen vierkante meter toegenomen. Een gemiddelde winkel had in 2008 nog 251 vierkante meter aan vloerruimte, in 2012 is dat 271 vierkante meter. Een stijging van acht procent, blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Locatus.

In totaal hebben alle winkels in Nederland samen een vloeroppervlak van 7,8 miljoen vierkante meter. Ongeveer de helft daarvan is van bouw-, woon- en tuinwinkels. De grootste winkels zijn warenhuizen, gevolgd door de doe-het-zelf-zaken. Ook mode- en luxewinkels beslaan veel oppervlak. Daarna zijn supermarkten en andere winkels die levensmiddelen verkopen het grootst.

De grootste winkels zijn te vinden in plaatsen met een inwonertal van 20.000 tot 30.000 mensen. De kleinste winkels staan in dorpen met duizend tot vijftienhonderd inwoners. In Zuid-Holland zijn de meeste winkelmeters te vinden, namelijk 5,1 miljoen vierkante meter. Noord-Holland, Noord-Brabant en Gelderland volgen op gepast afstand.

''Aan de ene kant worden winkels groter. Ze breiden uit of er worden twee panden samengevoegd. Anderzijds worden er, na renovatie van bijvoorbeeld oude panden, vaak nieuwe grote winkels geopend", aldus een woordvoerder van Locatus. ''Kijk naar winkels van H&M en de Sting, die steeds meer opduiken. Dat zijn enorme kledingwinkels, die we tien jaar geleden nog niet zo veel zagen in de winkelstraten."

Ook de supermarkten breiden uit, maar volgens Locatus gaat de vergelijking met buitenlandse megasupermarkten als in Frankrijk en Amerika niet op. ''Die bedienen vooral een hele grote markt. In Nederland breiden de supermarkten uit, omdat de klant een ruimer assortiment wil. Eerst stond er in een hoekje een beetje Chinees eten. Nu moet er Mexicaans, Thais en Grieks te koop zijn. Daar is ruimte voor nodig.’’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!