H&M weer de grootste in biologisch katoen

Fashionretailer H&M was in 2011 wederom de grootste afnemer van biologisch katoen. Het winkelbedrijf heeft momenteel 7,6 procent van al het verkochte biologische katoen op zijn naam staan, zo blijkt uit onderzoek van Textile Exchange. C&A en Nike staan respectievelijk op de tweede en derde plaats in de top tien van grootste afnemers.

H&M gebruikt sinds 2004 gecertificeerd biologisch katoen en werd kort daarna lid van het Better Cotton Initiative, een organisatie die boeren in duurzame katoenteelt ondersteunt. De retailer wil niet alleen de arbeidsomstandigheden van boeren verbeteren, maar ook het verbruik van water en chemicaliën verminderen. Zo is er 8500 liter water nodig om genoeg katoen te laten groeien voor één paar jeans.

“We investeren niet alleen in biologisch katoen maar ook in Better Cotton”, aldus Henrik Lampa, productmanager Duurzaamheid bij H&M. “Dat is niet biologisch, maar wordt wel geproduceerd met minder water en minder chemicaliën onder betere omstandigheden. Daarnaast willen we veel meer gerecycled katoen gebruiken.”

H&M werd vorig jaar al bestempeld als grootste afnemer van duurzaam katoen. De retailer heeft als doelstelling om vanaf 2020 alleen nog maar met de duurzaam geproduceerde stof te werken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!