Winkel belangrijkste oriëntatiepunt consument

De winkel wordt als meest nuttige informatie- en oriëntatiebron gezien voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst. Dat blijkt uit onderzoek van Experian Marketing Services onder 3.821 huishoudens die voor een aankoop stonden. 58 procent van de ondervraagden noemde de winkel als belangrijkste bron. De (huis-aan-huis-)folder is daarna het best gewaardeerd met 52 procent. 23,9 procent koos voor internet. Sociale media scoren met 4,9 procent verrassend laag.

Dat kanalen als social media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden komt volgens Ed Kassens, general manager van Experian Marketing Services, doordat deze door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. “We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort social media met negen procent veel lager dan de winkel, e-mail en internet.”

In het onderzoek zijn alle Nederlandse huishoudens onderverdeeld in veertien groepen en vijftig typen. Social media wordt door de ‘Stedelijke Balanceerders’ wel belangrijker geacht. Van deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, vindt elf procent dit kanaal het meest nuttig. Zij waarderen ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3 procent. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens, is de winkel het hoogst gewaardeerd en wordt het nut van sociale media juist als laagst beoordeelt.

Hieronder de totale resultaten uit het onderzoek:

Winkel                          58,0%
Folder                           52,0%
Internet                         23,9%
Post/DM                       23,2%
E-mail                          17,9%
Krant                             14,8%
TV                                  12,3%
Tijdschrift                     12,3%
Buitenreclame              5,2%
Sociale Media               4,9%
Radio                              4,9%
Telefonische verkoop  2,4%
Mobiel                             2,3%

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!