'Aldi negeert gezondheidsklachten personeel'

Aldi neemt gezondheidsklachten van haar personeel niet serieus. Dat zegt voormalig bedrijfsarts van de supermarktketen Edwin Sijtsma in De Telegraaf. Hij werkte de afgelopen twee jaar voor het bedrijf en is niet te spreken over de lakse houding van de super. Volgens Sijtsma worden problemen weggewuifd en is er een cultuur van onderdrukking.

Vooral de werkdruk bij de super eist zijn tol, zegt Sijtsma. Personeel bleek angstig, achterdochtig en voelde zich continu gecontroleerd. Ook constateerde hij een beroepsziekte bij Aldi. Vooral schouderproblemen werden opvallend vaak gemeld. Vaak ging het om een peesprobleem als gevolg van onder andere repeterende bewegingen, handelingen op en boven het schouderniveau. Ook elleboog- en polsproblemen kwamen vaak voor.

Maar ondanks gemaakt afspraken doet Aldi niets met de klachten, zegt Sijtsma. “De meest gehoorde reactie bij ziekte van een werknemers is: ‘Van die werknemers moeten we af.’ Zo kom je natuurlijk nooit tot een oplossing.” De arts acht het noodzakelijk om meer variatie en beweging aan te brengen en voldoende pauze te houden. “Maar dat is lastig bij Aldi. Er bestaan geen aparte schoonmaak-, kassa-, of vulploegmedewerkers. Iedereen moet alles doen.”

De arts is inmiddels op non-actief gezet. De supermarkt kon op dit moment niet reageren op de aantijgingen van Sijtsma.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!