Saneren onvermijdelijk bij FRS

Aan de nieuwe saneringsronde bij Free Record Shop valt niet te ontkomen. Dat zegt Hans Breukhoven, die de dagelijkse leiding van de winkelketen uit handen geeft aan Herman Hovestad. Free Record Shop kampt met een krimpende entertainmentmarkt en concurrentie van digitale producten. Hoewel de holding een gezond bedrijf is met een sterk eigen vermogen, daalde de omzet in drie jaar van 380 miljoen naar 260 miljoen euro.

Winkelactiviteiten als Game Mania en de doorstart van de cd-winkel Fame lopen goed, maar zijn onvoldoende om een saneringsronde te voorkomen. Na twee eerdere saneringsronden ‘die hem slapeloze nachten bezorgden’ wilde Breukhoven dat niet weer zelf doen. Hij acht zichzelf niet ‘hard’ genoeg en vindt de moderne consument soms moeilijk te begrijpen.

Volgens Breukhoven is opvolger Hovestad ‘strakker’. “Een dergelijke leider is nu dringend noodzakelijk.” Hovestad moet er met een herstructurering en een wijziging van het assortiment voor zorgen dat de muziekwinkel weer winstgevend is in 2014. Free Record Shop denkt nu bijvoorbeeld aan een uitbreiding van het assortiment met koptelefoons en telefonie.

In het verleden heeft Breukhoven zelf diverse pogingen gedaan om het tij te keren. Zo voegde hij speelfilms en spelletjes toe aan het assortiment en werd bij sommige vestigingen een deel van de winkelvloer ingeruimd voor cadeauartikelen. Ook de aankoop van Expo moest een bijdrage leveren, maar de aankoop van de inmiddels failliete formule noemt Breukhoven zijn ‘grootste misser’. “Expo was afgestemd op meisjes en vrouwen die houden van roze ringetjes. Ik zag niet dat bij Free Record Shop vooral stoerdere dames komen.”

De 66-jarige zakenman blijft als voorzitter van de raad van bestuur verbonden aan Free Record Shop, waar hij zich gaat concentreren op de strategie, innovatie en het vastgoed. Tevens is hij een keten in sportscholen gestart in Londen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!