Amazon ontwikkelt zich tot technologieconcern

Amazon.com richt zich steeds meer op ICT als core business. De van oorsprong online boekenverkoper verhuurt zijn onlinenetwerk aan steeds meer bedrijven. Op internet biedt Amazon via zijn Web Services sinds 2002 bedrijven de mogelijkheid om gebruik te maken van zijn enorme park datacenters. Nederlander Werner Vogels is bij ’s werelds grootste webwinkel hoofd technologie en waarschuwt de partijen die de ICT-ontwikkelingen negeren.

“ICT wordt essentieel voor retailers”, zegt Vogels. “Technologie versnelt bedrijven en wie niet snel genoeg naar de markt komt met producten, verliest.” Hij ziet dat vooral grote bedrijven moeite hebben om de technologie bij te benen. “Vroeger bracht je een product in drie tot vijf jaar naar de markt, nu moet je product binnen drie maanden bij de klant zijn. Kleinere bedrijven kunnen dat, vanwege de technologie. Maar grote, traditionele concerns volgen maar moeilijk.”

Zowel kleine startende bedrijfjes als grote ondernemingen maken inmiddels gebruik van Amazons’ clouddiensten. Zelfs Wallstreet en banken als de Nasdaq. Ook Shell, Unilever en Essent ruilden hun ICT al in voor Amazons Web Services. Die huren de ICT per maand en krijgen op het netwerk de kans om hun site in te vullen met lokale advertenties op basis van gps-coördinaten en diensten met veel beeld, video en tekst op alle internettoestellen.

De dienst van Amazon doet inmiddels alle marketing, onderhoud van klantenbestanden, betalingen en distributie voor klanten. In Google ziet Amazon de enige concurrent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!