'Selexyz/DeSlegte in 2015 zes miljoen winst'

De bedrijfswinst van Selexyz/ De Slegte moet over drie jaar zes miljoen euro zijn. Dat zegt Paul Dumas, eigenaar van grootaandeelhouder ProCures. Hij opende vorige week de eerste vier gecombineerde winkels van de beide boekenketens waar hij zich inkocht. Vorig jaar leden de twee ketens samen nog een verlies van zes miljoen euro.

Dumas verwacht dit jaar al een positief bedrijfsresultaat op een omzet van 91 miljoen euro. Over drie jaar moet die omzet verhoogd zijn naar 110 miljoen euro. Hoewel de marktprognoses voor offline boekenverkoop somber zijn, heeft hij goede hoop dat dit gaat lukken. "Voorlopig liggen we redelijk op koers", zegt hij in Het Financieele Dagblad.

ProCures voegt beide ketens samen om forse kostenbesparing door te kunnen voeren. Het aantal winkels gaat terug van 44 naar 31 en het personeelsbestand krimpt gefaseerd met bijna 150 werknemers. Een vernieuwde winkelformule en een betere dienstverlening moeten tot betere resultaten leiden.

De boekwinkels werden vorige week voorzien van een nieuw tijdelijk logo; een vraagteken. Dit staat symbool voor de dialoog die de komende maanden wordt gevoerd met de consument om de boekwinkels te herdefiniëren en om te bouwen tot 'multimediale, frisse ontmoetingsplekken vol inspiratie en verrassende vondsten'.  

In het voorjaar van 2013 wordt een flagshipstore in het Broese-filiaal in Utrecht geopend. Daar worden alle veranderingen zichtbaar en de omzet moet vanaf dag één verdubbelen, is de doelstelling.

Eerder werd bekend dat Procues van plan is om twee obligaties aan mkb-beurs Alternext uit te geven. Met de opbrengst wil het onafhankelijk worden van de drie bestaande financiers ING, ABN Amro en Centraal Boekhuis, die het boekenhuis nu overeind houden. Die herfinanciering moet een juridische fusie mogelijk maken.

Eerder: DeSlegte/Selexyz maakt beursgang

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!