Retail maakt kennis met ‘spionerende’ paspoppen

Enkele retailers maken gebruik van ‘slimme’ paspoppen om het winkelgedrag van consumenten vast te leggen. Het bedrijf Almax SpA heeft een paspop ontwikkeld, voorzien van software die op het vliegveld wordt gebruikt om criminelen op te sporen. De EyeSee paspop ziet er van buiten exact hetzelfde uit als de reguliere mannequins, maar legt ondertussen alle bewegingen van de consument vast.

De camera die in de ogen van de paspop is geplaatst scant de leeftijd, het geslacht en het ras van de voorbijganger, terwijl zijn identiteit onbekend blijft. De retailer kan op deze manier eenvoudig onder meer zien welke groep er consumenten in een bepaalde periode meer winkelt. Zo paste een retailer zijn etalage tijdens de uitverkoop aan nadat bekend werd dat winkelende mannen in de eerste twee dagen van de sale meer geld uitgaven dan vrouwen. Een andere winkel kwam erachter dat er door één van de deuren van het filiaal relatief veel Aziatische mensen naar binnen kwamen. De keten besloot om bij deze deur Chinees sprekend personeel te plaatsen.

Veel retailers maken momenteel gebruik van beveiligingscamera’s die aan het plafond zijn bevestigd. Volgens Almax SpA kan de EyeSee paspop meer gegevens over de consument verzamelen, omdat de beelden op ooghoogte worden opgenomen. Het bedrijf test ondertussen technologie die ook de woorden van de voorbijganger opslaat. De paspop werd in december 2011 geïntroduceerd en wordt nu in drie Europese landen en de VS gebruikt door vijf retailers. Almax SpA  wil niet zeggen welke retailers dat zijn.

Warenhuisketen Nordstrom zegt, net als veel andere retailers, absoluut geen gebruik te willen maken van de software, omdat de privacy van de consument hiermee wordt geschonden. Volgens de makers van de paspoppen verschilt de software in de paspop echter niet veel van de software die door webwinkels wordt gebruikt om achter consumentgegevens te komen.

Advocatenbureau Field Fisher Waterhouse stelt daartegenover dat het bijhouden van offline consumentengedrag echter anders is dan het bijhouden van online gegevens. “Op Facebook kan je precies zien welke informatie er wordt gebruikt en wat daar mee wordt gedaan. Je kan vervolgens zelf bepalen of je deze informatie wel vrij wil geven”, aldus advocaat Christopher Mesnooh. “Als je een winkel binnenstapt heb je die keuze niet. Retailers mogen in principe alleen opnames maken om de veiligheid in hun winkel te waarborgen.”

Op de Facebook-pagina van RetailTrends vindt u een filmpje met een toelichting van fabrikant Almax SpA.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!