‘Omnichannelstrategie realiseer je in vijf stappen’

Een omnichannelstrategie hoeft voor retailers helemaal geen uitdaging te zijn als zij alle kanalen goed op elkaar afstemmen. Dat zegt Manhattan Associates, leverancier van supply chain optimalisatieoplossingen.

Veel retailers worstelen met de integratie van hun fysieke en online kanalen. Zij willen op elk verkoopkanaal aan de verwachtingen van de klant voldoen en tegelijkertijd winstgevend zijn. Manhattan Associates geeft retailers vijf tips voor een succesvolle omnichannelstrategie.

Volgens het bedrijf is het ten eerste belangrijk dat retailers de stap zetten. Het implementeren van een omnichannelstrategie kost veel tijd. Om concurrerende retailers voor te blijven is het van belang om snel de eerste stappen te zetten.

Daarnaast raadt Manhattan Associates retailers aan om vooruit te denken. De invoering van een omnichannelstrategie brengt een hoop veranderingen met zich mee. Het is daarom van belang om bij de gevolgen voor het point-of-sales systeem, de infrastructuur en voorraadniveaus stil te staan. “Denk drie tot vijf jaar vooruit en stel een plan op waarin antwoord wordt gegeven op vragen zoals : welk doel wordt nagestreefd, welke fases worden doorlopen en welke voordelen levert dit op?“

Manhattan Associates adviseert retailers bovendien om de juiste hulp in te schakelen. “Vaak is het heel gecompliceerd om alle details in een vijfjarenplan uit te denken. Schroom niet om adviseurs in te schakelen die de strategische prioriteiten in kaart kunnen brengen."

Voor een optimale omnichannelstrategie zouden retailers ook op de winkelvloer gebruik moeten maken van technologie, zo meent Manhattan Associates. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld met handheld apparaten onderling communiceren en opzoeken of een bepaald product op voorraad is. Tevens geeft het medewerkers de mogelijkheid om het aankoopverleden van de klant te bekijken, zodat zij suggesties voor nieuwe aankopen hierop beter kunnen afstemmen.

De vijfde tip van Manhatten Associates gaat over de fysieke winkel als distributiepunt. De klant kan er op deze manier voor kiezen of hij zijn online bestelde product thuis onvangt of zelf ophaalt. Zo bieden retailers hun klanten de optimale winkelervaring terwijl zij ondertussen zo efficiënt mogelijk met hun voorraad omgaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!