H&M zamelt tweedehandsjes in

Modegigant Hennes & Mauritz roept consumenten wereldwijd op om hun gebruikte kleding bij de keten in te leveren. H&M start vanaf februari 2013 in 48 landen met inzamelen.

Consumenten die hun kleding komen inleveren, ontvangen een kortingsbon van H&M. De ingezamelde kleding wordt vervolgens overgedragen aan I:Collect, een partnerorganisatie die zich bezighoudt met het verzamelen, verwerken en hergebruiken van consumptiegoederen.

Door de opkomst van fast fashion ketens ontstaat er een wegwerpcultuur, waarbij consumenten hun kleding na één seizoen alweer weggooien. “Met dit initiatief willen we laten zien dat we onze betrokkenheid bij sociale en ecologische verantwoordelijkheid serieus nemen”, aldus H&M-ceo Karl-Johan Persson. “We willen het beste doen voor het milieu, daarom bieden we onze klanten nu een handige oplossing: ze kunnen al hun versleten of kapotte kleding bij H&M achterlaten.”

De keten benadrukt dat het om een permanente actie gaat. Veel retailers hebben soortgelijke acties gehouden, maar dit ging meestal om lokale en tijdelijke initiatieven. De modeketen hoopt uiteindelijk een technische oplossing te vinden om textielvezels op grotere schaal te recyclen. H&M heeft een stichting opgericht om deze ontwikkeling te ondersteunen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!