'Fysieke Microsoft-winkels heel waardevol'

Op het plan van Microsoft om eigen winkels te openen in Europa wordt gemengd gereageerd door diverse marktkenners. De Amerikaanse softwaregigant heeft in de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico al eigen stores, en zou nu in gesprek zijn met een aantal eigenaren van Britse winkelpanden. Een uitbreiding naar de Benelux zit er nog niet in.

Volgens Poppe van Pelt is dat voorlopig maar goed ook. De creative director bij reclamebureau Selmore vraagt zich af of de Microsoft-stores nog snel genoeg momentum kunnen winnen ten opzichte van de Apple Stores. “Apple zit inmiddels al tegen de vierhonderd winkels aan. Met fors hogere marges op hun producten. Het lijkt alsof veel van Microsofts pogingen geboren zijn uit angst de boot niet te willen missen, in plaats van een eigen geloof en visie. En tja, dan ben je per definitie nummer twee en dus niet het origineel.”

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers, denkt dat het computerconcern beter eerst kan werken aan zijn eigenheid en dit vervolgens consistent en consequent in alles wat het doet naar buiten brengen. “Microsoft is groot en machtig, maar zit toch in het verdomhoekje. Het is gewoon geen sterk merk. Dus, moeten ze gedacht hebben bij Microsoft, dan gaan we maar na-apen wat Apple doet”, zegt Willems. Hij vreest het ergste.

Toch zijn andere meer positief. Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode, denkt dat de retailstrategie ‘if you can’t beat them, copy them’, juist goed kan uitpakken. “Intensief contact met de consument zal Microsoft goed doen. Hierdoor krijgt het een menselijker gezicht en directe feedback van consumenten. The way to go!”

Ook Barbera Wolfensberger, directeur bij reclamebureau FHV BBDO, denkt dat de fysieke winkels ‘heel waardevol’ kunnen zijn.”Microsoft is begonnen met een inhaalslag in de markt van smartphones en tablets en het waagt zich nu ook aan hardware. In de stores kunnen consumenten dit nieuwe Microsoft ervaren.” Ze vermoedt wel dat het lastiger zal zijn om er ook een commercieel succes van te maken. “Al is het alleen maar omdat er in de Microsoft-winkel vooral spullen van andere merken liggen, die eigenlijk op elke on- en offline straathoek te vinden zijn.”

Eerder: ‘Microsoft wil winkels in Europa’ & Microsoft Stores niet naar de Benelux

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!