'Moderetail moet kledingarbeiders beter betalen'

Schone Kleren Campagne is in de Nederlandse winkelstraten gestart met actie voeren. De stichting heeft een leefbaar loon in Cambodjaanse fabrieken voor ogen en wil er alles aan doen om de modeketens H&M, Zara, Bershka, Pull & Bear, Levi’s en Gap zover te krijgen hun arbeiders beter te betalen. Het liefst ziet de organisatie dat modebedrijven hierin gaan samenwerken met leveranciers, vakbonden en maatschappelijke organisaties, zo schrijft Fashion United op haar site.

In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Nijmegen en Arnhem heeft een undercover team in zakken van kleding en tassen kaartjes verstopt met informatie over de productie van het kledingstuk. Zo leest de consument dat kledingarbeiders vaak meer dan zeventig uur werken en minder dan een euro per dag overhouden om van te leven. Ook roept de organisatie shoppers op om online een petitie te ondertekenen.

“Het zeer lage loon is een van de belangrijkste problemen in de kledingindustrie”, legt woordvoerder Christa de Bruin uit. Volgens haar is een loonsverhoging voor kledingarbeiders zeer haalbaar voor modegiganten. “De arbeidskosten van de meeste kledingstukken maken tussen de één tot drie procent van de totale kosten uit. Bedrijven kunnen dit soort kosten opnemen in hun winstmarge, die soms tot in de miljoenen loopt”, aldus De Bruin. “De consument zal dus nauwelijks iets merken van een verhoging van de lonen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!