'Nudge bevordert duurzaam gedrag'

Kleine aanpassingen in de aankoopomgeving kunnen resulteren in duurzamer en gezonder gedrag bij de consument. Met een nudge, een subtiel duwtje in de rug, kan men worden aangezet om duurzame thee, een biologisch stuk vlees of een gezonde versnapering te kopen in plaats van snoep.

Dat blijkt uit een studie van Wageningen Universiteit, Schuttelaar & Partners en HAS KennisTransfer, zo schrijft Out of Home Shops. Samen met het Restaurant van de Toekomst werd onderzocht op welke effectieve en ethisch aanvaardbare manieren consumenten worden geholpen om te kiezen voor duurzame en gezonde producten.

Uit de resultaten blijkt dat bezoekers van een stationskiosk vaker kiezen voor een gezonder tussendoortje wanneer zij, door middel van een schapkaart met informatie, weten dat het merendeel van hun medereizigers dit ook doet. Daarnaast blijkt het in supermarkten van belang dat de producten met een duurzaamheids- of biologisch keurmerk gemakkelijker worden uitgekozen, wanneer deze tussen de reguliere producten liggen. In restaurants wordt vlugger voor een vegetarisch product gekozen, wanneer dit onderdeel is van een combinatiemenu.

“Dit onderzoek geeft een eerste indicatie dat dit soort interventies voor kleine subtiele veranderingen kunnen zorgen”, aldus Hans van Trijp, Hoogleraar Wageningen University. “We moeten nu verder onderzoeken wat de effecten zijn op grote schaal.” Bij de nudges mag er geen sprake zijn van het inperken van de keuzevrijheid. Tevens moet de nudge een maatschappelijk doel dienen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!