Btw-verhoging zet uitgaven onder druk

Nederlandse huishoudens besteedden in oktober minder aan goederen en diensten dan in dezelfde maand in 2011. De krimp in de eerste maand na de btw-verhoging van negentien naar 21 procent, is de grootste afname in drie jaar. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Vooral aan duurzame goederen gaven huishoudens fors minder uit. De besteding aan deze productgroep waren ruim tien procent lager dan in oktober 2011. In september bedroeg de krimp van de uitgaven aan duurzame goederen nog 0,2 procent, de kleinste afname van dit jaar. Volgens het CBS is het mogelijk dat consumenten toen al inspeelden op de btw-verhoging per 1 oktober.

De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen lagen bijna op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Aan overige goederen, waaronder energie en motorbrandstoffen, gaven consumenten 2,2 procent minder uit. De bestedingen aan diensten waren 0,2 procent lager.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!