Grootste mediacampagne Wakker Dier tegen plofkip

Wakker Dier is dinsdag haar grootste campagne uit de geschiedenis gestart om de verkoop van plofkip bij Albert Heijn en Jumbo te stoppen.

Via televisie, radio, billboards en in kranten uit de dierenwelzijnsorganisatie de komende weken kritiek op de verkoop van het vlees bij de twee supermarktketens. Om de supers ‘om’ te krijgen kondigde Wakker Dier vorige week al aan niet te schromen ‘al zijn kracht in te zetten’.

Wakker Dier richt zijn pijlen op de marktleiders onder het mom van ‘als de grootsten om zijn, volgt de rest vanzelf.’ Hoewel supermarkten Coop en Deen, en grote A-merken als Unilever, Johma en Olvarit de plofkip al weren, verkopen de meeste supermarkten nog plofkip. Volgens Wakker Dier is dat vooral omdat ze niet durven om te schakelen zolang de twee grootste supermarkten blijven stunten met hun kipprijzen.

Albert Heijn en de Jumbo Groep verkopen volgens Wakker Dier samen meer dan de helft van alle plofkip die bij supermarkten wordt verkocht. Meer dan een derde van alle kip bij supermarkten gaat via de toonbanken van de Albert Heijn. Het aandeel van de supers is volgens de actiegroep hard gegroeid door gestunt met kip van Albert Heijn en de ‘laagste prijsgarantie’ van Jumbo. Dit stimuleert ook de andere supermarkten om de prijzen laag te houden, meent Wakker Dier. De plofkip is daarvan de dupe.

Volgens Wakker Dier zijn de acties tegen de plofkip nodig omdat de plofkip ‘kreupel wordt gefokt om een paar dubbeltjes per kip te besparen’. Als gevolg van veel te snelle groei van de kippen zouden de dieren chronische pijn hebben aan hun poten en niet goed kunnen lopen. Wakker Dier wil dat de plofkip vervangen wordt door kip met minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip is enkele dubbeltjes duurder maar heeft een overdekte uitloop, meer ruimte en groeit natuurlijker.

Eerder liet Albert Heijn in het NRC Handelsblad al optekenen niet te zullen zwichten voor de acties van Wakker Dier.

Eerder: Wakker Dier en AH op ramkoers

Kijk voor beelden van de televisiecampagne op de Facebook-pagina van RetailTrends Media.


Inschrijven voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief? Klik hier

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!