Rabobank: AH staat voor groeistuip

Albert Heijn is als enige supermartketen goed voorbereid op online boodschappen doen. Daardoor staat de supermarktketen aan de vooravond van een nieuwe groeistuip. Dat blijkt uit een rapport van de Rabobank, waarin wordt voorspeld dat over drie jaar vijf procent van alle boodschappen op internet wordt gedaan, terwijl dat nu nog één procent is.

“En de winst die Albert Heijn zal behalen, zal ten koste gaan van andere spelers”, voorspelt Rabobank-analist Patrick Roquas de 'grootste revolutie in het supermarktlandschap sinds Albert Heijn een paar jaar geleden de machtsverhoudingen in de sector op zijn kop zette en meer dan andere supers ging verdienen’. Hij verwacht dat de rest van de supermarktketens vooral op achterstand worden gezet door het eigen netwerk van afhaalpunten dat Albert Heijn aan het opzetten is.

Meestal is het zo dat degene die het digitale marktleiderschap binnenhaalt, direct ook op een marktaandeel van vijftig procent kan rekenen. Rabobank verwacht dat dit nog hoger kan oplopen. “Alle andere partijen lopen heel nadrukkelijk achter”, stelt Roquas. “Sommige supers bieden al iets aan op internet, maar het is niet volwaardig. Ofwel je betaalt afhaalpremie. Kostenefficiënt is het zelden. Daarnaast stelt internet Albert Heijn in staat sneller te expanderen in bijvoorbeeld België.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!