RetailTrends 1: Totaal retail bij ANWB en overleven voor zelfstandig drogist

RetailTrends valt het nieuwe jaar direct met de deur in huis. Retailers hebben nog een flinke klus te klaren om aan de verwachting van de consument naar een omnichannel shopervaring te voldoen. Het State of Retail-onderzoek van IG&H Consulting & Interim concludeert dat een echte omnichannel visie niet wordt opgelegd door de retailer, maar begint vanuit het begrijpen van de klant. En daar zit 'm nu net de crux.

Een retailformule die dat in de gaten lijkt te hebben is de ANWB. Al heeft managing director retail Linda Keijzer het zelf liever over 'totaal retail'. Marissa Blijham sprak de directeur over retailen binnen de vereniging, changemanagement en het nieuwe winkelconcept dat versneld wordt uitgerold.

In RetailTrends 1 wordt ook de positie van de zelfstandige drogist bekeken. De branche wordt gedomineerd door het grootwinkelbedrijf, maar er komen steeds meer nieuwe kapers op de kust. Zijn er binnen deze marktomstandigheden nog overlevingskansen voor de zelfstandig opererende drogist? De roep om samenwerking in 'zelfstandigenland' wordt in ieder geval groter, stelt Antal Giesbers vast.

Verder een doelgroep die mag rekenen op een grote belangstelling van retailers: de forens (m/v). Nu ze massaal over tablets en smartphones beschikken en meer dan ooit tijdgebrek hebben, staan ze open voor nieuwe services, schrijft Pascal Kuipers. Zolang het maar efficiënt en aantrekkelijk is.

Ook aandacht voor de ambities van kledingformule Only for Men. De afgelopen jaar opende de keten tien vestigingen. De plannen voor de volgende vijf winkels zijn al gemaakt. De formule streeft een landelijke dekking na, met een essentiële rol voor de webshop.

In de nieuwste RetailTrends ook een nieuwe Vastgoed Stelling. De stelling meent dat het provincies en gemeenten ontbreekt aan expertise om een regierol te vervullen in de sturing op succesvolle winkelgebieden. RetailTrends nodigt lezers wederom uit de stelling te bediscussiëren op RetailNews.

Kees de Vos, vice president business consulting bij hybris, bespreekt meerdere trends door terug en vooruit te blikken. Hij gaat in op de herontdekking van de fysieke winkel en concludeert dat er een nóg grotere focus moet zijn op het werkelijk doorgronden van klantgedrag.

Ook in RetailTrends 1:
- Meer aandacht voor visuele communicatie
- Het HBD-katern over onder meer de eerste lessen van Het Nieuw Winkelen-project
- Een nieuwe retailbrede vakbeurs Retail Event Nederland
- Columns van Hans Verstraaten, Peter Verveen, Frank Quix, Sander van de Gevel, Fred Eikelenboom
- De vaste rubrieken Update, Retailmonitor, Grenzeloos, Retailreview en Service

RetailTrends 1 verschijnt samen met EtailTrends op vrijdag 18 januari. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!