ING: Ook in 2013 volumekrimp detailhandel

De consument houdt door de dalende koopkracht ook in 2013 de hand op de knip. Dat voorspelt het Economisch Bureau van ING in het donderdag gepubliceerde kwartaalbericht. Naar verwachting zal de detailhandel dit jaar 1,9 procent minder omzet draaien ten opzichte van 2012. In 2012 was er nog sprake van een krimp van 2,4 procent. In 2014 verwacht ING een afname van 0,7 procent.

Voor het eerst sinds 2004 dalen ook de uitgaven per supermarktbezoek. “Op jacht naar koopjes bezoeken consumenten echter vaker de supermarkt waardoor het aantal keer dat de kassa rinkelt wel stijgt en de totale omzet toch nog een klein plusje laat zien”, meldt het ING

In de horeca voorziet het ING in 2013 een krimp van één procent ten opzichte van vorig jaar. Consumenten besparen vooral door een rondje minder te geven of geen nagerecht te bestellen. Zo daalden in restaurants en cafés de bestedingen per bezoeker terwijl de gemiddelde uitgave in snackbars en fastfoodrestaurants wel gelijk bleef.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!