Tampons en inlegkruisjes succesvol; maandverband steeds minder populair

Dameshygiëne is een snel groeiende markt in Nederland, met name door de sterke stijging van de verkoop van tampons. Medio 2003 werden er nog 26 miljoen verpakkingen verkocht, inmiddels zijn dat er al ruim 30,4 miljoen. De stijging in de verkoop van tampons die in de jaren ’80 inzette is sindsdien niet meer opgehouden. Maandverband doet het minder goed. Marktonderzoeker AC Nielsen constateerde dat de verkoop van maandverband sinds 2002-2003 is gedaald van 51 miljoen naar 47 miljoen verpakkingen. Een woordvoerster van Kimberly Clark, producent van Kotex (dat zowel tampons als maandverband en inlegkruisjes heeft) denkt dat die dalende lijn zal doorzetten. Immigratie van niet-Westerse vrouwen die voor het eerst in aanraking komen met - en vaak gelijk overstappen op –tampons wordt aangewezen als een van de oorzaken. Ook wordt maandverband verdrongen door toenemend gebruik van incontinentiemateriaal, aldus de woordvoerster. Norbert Cappetti van drogisterijketen Etos stelt dat het afnemend gebruik van maandverband ook te maken heeft met de ontwikkeling dat vrouwen steeds vaker de pil slikken, soms zonder stopweek, waardoor menstruatie niet of verminderd plaatsvindt. Door de stijgende populariteit van fijne lingerie wordt maandverband ook steeds minder graag gedragen. De Nederlandse markt voor dameshygiëne is 121,4 miljoen euro waard, tegen 134,5 miljoen twee jaar geleden. De daling is te wijten aan de prijzenslagen in supermarkten en de opkomst van discounters als Aldi en Lidl, aldus Ronald Vandestraat van Procter&Gamble, dat marktleider is met de merken Always en Tampax. “Gezien de lage verkoopprijs van Aldi en Lidl vergeleken met onze prijzen, worden er waarschijnlijk nog veel meer tampons verkocht dan het marktaandeel in geld doet vermoeden.” Inlegkruisjes, voor de dagelijkse hygiëne, zijn ook populair. Kimberly Clark schrijft dit succes toe aan het huidige tijdsbeeld, waarin persoonlijke hygiëne steeds belangrijker wordt.” Daarom komen fabrikanten ook steeds met innovaties op dit gebied. Zo blijft Johnson & Johnson de tampons van het merk OB steeds kleiner maken, Procter & Gamble presenteerde de Freshelle, een inlegkruisje met een vochtig doekje erbij ingesloten, en zal Etos dit jaar een eigen incontinentielijn op de markt zetten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!