Supermarktomzet stijgt 3,8 procent

De supermarktbranche heeft in januari 3,8 procent meer omzet gerealiseerd in vergelijking met dezelfde maand in 2012. De opbrengst kwam uit op 3,12 miljard euro, tegenover 3,11 miljard euro in januari een jaar terug. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde GfK Supermarktkengetallen.

De omzetgroei wordt sterk gedreven doordat de consument per bezoek beduidend meer besteed. In januari 2012 werd er per bezoek nog 21,35 euro uitgegeven, in januari 2013 was dit 22,18 euro. Dat betekent een stijging van 3,9 procent. Het is voor de tweede maand op rij dat de waarde van de kassabon weer toeneemt, nadat de omzet per kassabon sinds juni 2012 onder druk lag.

De positieve ontwikkeling van de omzet per kassabon wordt mede veroorzaakt door prijsverhogingen door duurdere grondstofprijzen, en verhoging van de btw en accijns. Daarnaast heeft het koude weer in januari 2013 het one-stop-shopping in de supermarkt bevorderd. De markt en speciaalzaken worden dan doorgaans minder bezocht.

GfK verwacht rond Pasen een nieuwe piek. Het marktonderzoekbureau voorspelt voor de week waarin Pasen valt een omzet van 760 miljoen euro voor de supermarkten, tegenover een opbrengst van 738 miljoen euro in 2012.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!